Apr
08

Silas Serafim and Lila ‘True Story’ – the euGreeka interview (in Greek)

«Standup comedy ίσον επιθεωρησιακός μονόλογος» και λοιπές αλήθειες

Ο Σίλας Σεραφείμ είναι για κάποιους η προσωποποίηση του stand-up comedy στην Ελλάδα, ένα είδος που υπηρετεί με αστείρευτο χιούμορ και «μασκαρεμένες αλήθειες» επί 20 χρόνια.

Στις 29, 30 Απριλίου και 1η Μαΐου θα φέρει τα αστεία του και τις αλήθειες του στο ελληνικό κοινό της Βρετανίας, συγκεκριμένα του Μάνστεστερ, του Εδιμβούργου και του Λονδίνου κατά σειρά, συνοδευόμενος στο αεροπλάνο και στη σκηνή από τη σύζυγό του, Λίλα ‘Τρου Στόρι’.

«Η ελληνική κοινότητα εκεί γίνεται όλο και μεγαλύτερη», λέει η Λίλα μιλώντας στο euGreeka και εξηγώντας πώς πήραν την απόφαση. «Για να είμαι ειλικρινής τώρα μας βόλευε χρονικά», συμπληρώνει ο Σίλας, ο οποίος πέρυσι είχε εμφανιστεί ξανά στο Μάντσεστερ.

«Τώρα μπορούμε και το κάνουμε πιο οργανωμένα, τρεις πόλεις σε τρεις μέρες. Παρά την περσινή μου εμφάνιση εκεί δεν ξέρω ακριβώς τι κοινό να περιμένω. Υποθέτω όμως ότι μιλάμε για νέους, φρέσκους, με καλή διάθεση κα έξυπνα μυαλά», προσθέτει.

Φέτος γιορτάζει 20 χρόνια στο stand-up comedy – έχουν αλλάξει πολύ τα μυαλά του κοινού; «Αυτό δεν μπορώ να στο πω. Η αλήθεια είναι ότι σε εμένα μεγαλώνοντας γίνονται εκ των πραγμάτων κάποιες εσωτερικές αλλαγές. Όσο για τους άλλους, για το κοινό, σίγουρα και αυτό μεγαλώνει, διαφοροποιείται. Ασφαλώς και υπάρχουν πιτσιρικάδες, αλλά δεν μπορώ να συγκρίνω τους πιτσιρικάδες του σήμερα με τους πιτσιρικάδες του τότε. Έχουν αλλάξει οι συνθήκες, είναι όλα άλλα», λέει.

Στην ερώτηση για τα κατά πόσο μπορεί μήπως να εντοπίσει αλλαγές και στα όρια της σάτιρας, ο Σίλας σπεύδει να σημειώσει ότι τα όρια είναι υποκειμενικά. «Υπάρχουν όρια, αλλά όρια που θέτει ο καθένας στον εαυτό του. Για μένα, τα δικά μου όρια είναι η ευστοχία των αστείων. Αν αυτό που λέω το πιστεύω δηλαδή, δεν υπάρχει όριο, θα το πω. Οπότε κανονίστε την πορεία σας…», προειδοποιεί μεταξύ σοβαρού και αστείου.

Ο ίδιος και η Λίλα ‘Τρου Στόρι’, έχουν χαρακτηρίσει το χιούμορ ως όχημα για να εκφράζει κανείς αλήθειες, «μασκαρεμένες αλήθειες». Γίνονται αυτές κατανοητές από το κοινό; Η Λίλα: «Εγώ νομίζω ότι για να γελάσει ο άλλος πρέπει να το καταλάβει αυτό που θα πεις. Δηλαδή και το χιούμορ και η σάτιρα μόνο έτσι λειτουργούν, αν τα καταλάβει ο άλλος. Αν δεν το καταλάβει δε θα γελάσει, οπότε είναι δεδομένο ότι λειτουργείς με βάση αυτό. Προσπαθείς δηλαδή όντως να είναι εύστοχη η σάτιρα. Όσο για όρια, εγώ τα ψάχνω ακόμα λίγο τα δικά μου γιατί είμαι καινούρια στον χώρο».

«Να διευκρινίσω απλώς ότι εννοώ πως ένα αστείο για να λειτουργήσει, όταν το λέω μασκαρεμένη αλήθεια, πάει να πει ότι υπάρχει ένας κοινός τόπος με το κοινό», συνεχίζει ο Σίλας. «Όταν κάνεις ας πούμε ένα αστείο με τα ψέματα που λένε οι πολιτικοί, επειδή ακριβώς συμβαίνει αυτό και είναι κοινός κώδικας των ανθρώπων, επειδή το έχουν επιβεβαιώσει  πολλές φορές οι πολιτικοί ότι λένε ψέματα, θα γελάσει ο άλλος. Αν πεις από την άλλη πλευρά ένα αστείο για την ειλικρίνεια των πολιτικών, απλώς δε θα γελούσε κανείς ή δε θα καταλάβαινε τι θέλω να πω. Δηλαδή το ίδιο αστείο προσδιορίζεται σε σχέση με την αλήθεια. Αυτή είναι η έννοια της ευστοχίας. Ας πούμε άμα κάνεις αστεία με το ταλέντο της Ντενίση γελάνε όλοι – αν έκανα αστεία με το ταλέντο του Κιμούλη δε θα γελούσε κανείς, διότι είναι όντως ταλαντούχος. Δηλαδή σε διαψεύδει η αλήθεια».

Η αναφορά του Σίλα στους πολιτικούς προδίδει και μέρος του περιεχομένου της σάτιράς του, που έχει έντονο το στοιχείο του πολιτικού σχολίου. Ούτως ή άλλως τα περιθώρια για σάτιρα που αφήνουν οι Έλληνες πολιτικοί πρέπει να είναι μεγάλα. «Δε μας δίνουν απλώς περιθώρια, μας δίνουν το ίδιο το υλικό», απαντά. «Έχω ένα κομμάτι μέσα στο οποίο αναφέρω ακριβώς ότι μας κλέβουν τα αστεία. Δηλαδή θέλω να πω κάτι αστείο και βλέπω ότι το λένε αυτοί στα σοβαρά». Βέβαια καμιά φορά δεν ξέρει κανείς αν αυτά που λένε οι πολιτικοί είναι για γέλια ή για κλάματα. «Αυτό ναι, είναι ένα ερώτημα…». Ή όπως λέει η Λίλα ‘Τρου Στόρι’ «γενικά σαν σατιρικοί μια χαρά περνάμε, σαν πολίτες δεν περνάμε καλά…».

Η Λίλα θα είναι η πρώτη που θα δούμε στη σκηνή. «Εγώ θα κάνω το opening act της παράστασης, δηλαδή ένα δεκάλεπτο άνοιγμα», εξηγεί και διακόπτεται από το… αφεντικό: «Πώς βγαίνουν ρε παιδί μου οι Πυξ Λαξ πριν από τους Ρόλινγκ Στόουνς;»

«Ναι το support group είμαι εγώ», συνεχίζει η Λίλα. «Λέω αρκετά για την Ελληνίδα μάνα. Φαντάζομαι θα πρέπει να βάλω κι άλλα για όσους είναι στην Αγγλία. Έχω ήδη υλικό από φίλους και γνωστούς, με πακέτα που παίρνουν μαζί τους σε ξένες χώρες όπου ζουν – για τι πακέτα έχω ακούσει από Ελληνίδες μάνες δε λέγεται, με φέτα, με τυριά, με το ένα με το άλλο, ό,τι μπορεί να προμηθεύσει το παιδί της τελοσπάντων από την Ελλάδα.

»Έχω επίσης ένα κομμάτι για το σεξ και δεν ξέρω πώς το έχω καταφέρει, αλλά έχω συνδυάσει το σεξ με την πολιτική σε κάποια σημεία». Οι συνειρμοί δικοί σας. Ο Σίλας, εξάλλου, εκτός από την πολιτική σάτιρα περιλαμβάνει στο κείμενό του θρησκευτική σάτιρα και ασχολείται επίσης με τις σχέσεις και το σεξ.

Το κωμικό δίδυμο έρχεται να παίξει βέβαια σε μια χώρα με τεράστια παράδοση στο stand-up comedy, με τους κωμικούς να είναι μεγάλες διασημότητες. «Θα έρθουμε τώρα και εμείς οι διασημότητες», πετάγεται η Λίλα. «Και εμείς είμαστε πολύ διάσημοι κωμικοί, απλώς είμαστε πολύ διακριτικοί», σιγοντάρει ο Σίλας. «Ναι δεν το ξέρουν οι άλλοι ακόμα», επιβεβαιώνει η Λίλα…

Στην Ελλάδα όμως πόσο νιώθουν ότι αναγνωρίζεται το είδος; Υπάρχει ικανοποιητική ανταπόκριση; «Να σου πω εγώ που είμαι πιο newby; Δύσκολα. Υπάρχει μία άνθιση τώρα, πολλά νέα παιδιά έχουν βγει και βγαίνουν, είναι και το stand-up ως είδος πιο οικονομικό, έρχεται στον μαγαζάτορα πιο φθηνά να  βάλε μία παράσταση, αλλά παρόλα αυτά δεν έχει πρεστίζ στην Ελλάδα, αυτό καταλαβαίνω. Δηλαδή πολύ δύσκολα ο κριτικός θεάτρου θα γράψει… τι πολύ δύσκολα, δεν έχουν γράψει ποτέ για το stand-up. Δε θα γράψει ας πούμε ένα πολιτιστικό φύλλο για το stand-up», λέει πρώτη η Λίλα.

«Πες το, το έχουν λίγο φτυσμένο», επαυξάνει ο Σίλας και προσθέτει με σαρκασμό. «Δεν είναι σπουδαίο πράγμα να είσαι μιάμιση ώρα στη σκηνή πάνω και να κρατάς τον κόσμο με ένα μικρόφωνο μόνο και με ένα φως. Είναι πολύ εύκολο, το κάνει ο καθένας, κατάλαβες;

Ίσως επειδή δεν υπάρχει η ιστορία, η παράδοση, ενώ στη Βρετανία, εντάξει, δεν μπορεί να συγκριθεί».

Το ενδιαφέρον, ωστόσο, είναι ότι στη Βρετανία δε θα υπάρχει τόσο συχνά πολιτική σάτιρα στο stand-up comedy. Είναι ίδιον ελληνικό να ασχολούμαστε παντού με την πολιτική και τους πολιτικούς;

«Εδώ υπάρχει η παράδοση της επιθεώρησης», σημειώνει εύστοχα ο Σίλας «Συγκρίνω και λέω ότι το stand-up comedy είναι επιθεωρησιακός μονόλογος ουσιαστικά, δηλαδή είναι μια επιθεώρηση χωρίς κουστούμια, σκηνικά, μπαλέτα και μουσικές, αυτό είναι επιθεωρησιακός μονόλογος. Σαν να βγαίνει ο ηθοποιός μόνος του στη σκηνή και να τα λέει. Οπότε η πολιτική σάτιρα είναι παράδοση. Και το observational comedy ας πούμε άμα μπει στον χώρο της πολιτικής παραμένει observational comedy, απλώς παρατηρεί και τους πολιτικούς και αυτά που κάνουν. Η ζωή μας εξαρτάται σε πολλά από αυτούς. Δηλαδή εγώ το θεωρώ εκ των ων ουκ άνευ στο ελληνικό stand-up να έχεις κάτι που να μιλά για την πολιτική κατάσταση».

«Άλλωστε έχουμε και τόσο ωραίους πολιτικούς που είναι κρίμα να μη τους σχολιάσεις. Δεν ξέρω αν εσείς έχετε τόσο καλούς», σχολιάζει η Λίλα. «Στη Βρετανία υπάρχουν σατιρικές εκπομπές που σχολιάζουν τους πολιτικούς, ίσως στο stand-up να μη συμβαίνει αυτό. Βρε λες να αρχίσω να μαθαίνω αγγλικά και γίνω ο πρώτος που θα κάνει stand-up πολιτική σάτιρα στο εξωτερικό;» διερωτάται ο Σίλας Σεραφείμ…

Μιλώντας για πρωτιές, η Λίλα ‘Τρου Στόρι’ σημειώνει ότι ο Σίλας είναι ο πρώτος που έχει κάνει θρησκευτική σάτιρα στην Ελλάδα. «Ασχολούμαι κυρίως με την Ορθοδοξία. Δεν καταφέρομαι εναντίον άλλων θρησκειών – εγώ είμαι εναντίον της πίστης γενικά. Ως εκ τούτου είμαι διωκόμενος από όλους», λέει γελώντας. «Παρόλα αυτά», λέει στρεφόμενη στον σύζυγο της η Λίλα, «ακόμα και άνθρωποι που πιστεύουν και σε ακούνε, γελάνε».

«Ναι γελάνε», συμφωνεί ο Σίλας. «Ήρθε ένας μετά από μία παράσταση με έναν σταυρό να! και μου έδινε συγχαρητήρια και του λέω, ‘φοράς σταυρό, είσαι πιστός’ και μου λέει με αφορμή ένα κομμάτι που λέω στην παράσταση, ότι δηλαδή το σταυρουδάκι στα αυτοκίνητα μπορούν να το έχουν και αλλόθρησκοι γιατί άλλο η ασφάλεια και άλλο η πίστη και μου λέει ‘άλλο η ασφάλεια άλλο η πίστη’. Γελούσαμε μαζί. Όπως και στην πολιτική σάτιρα μπορείς να λες για τους αριστερούς ή για τους δεξιούς, όποιος έρθει θα τα ακούσει, θα γελάσει, δε σημαίνει ότι θα έρθει κάποιος κομμουνιστής δηλαδή και θα φύγει ας πούμε νεοδημοκράτης ή δεξιός ή το ανάποδο. Το ίδιο συμβαίνει με τις θρησκείες. Εσύ θα πεις την άποψή σου, θα γελάσουν ή όχι κι απ’ εκεί και πέρα θα συνεχίσουν και θα φύγουν όπως ήρθαν. Εγώ δεν προσηλυτίζω, δεν λέω σε κανένα ‘άλλαξε’, λέω απλώς τις δικές μου απόψεις πάνω στο θέμα της πίστης και της θρησκείας. Μπορείς να γελάσεις χωρίς να σημαίνει ότι αποδέχεσαι την άποψη».

Παρόλα αυτά, και ο δυο τους έχουν ως στόχο να προβληματιστεί το κοινό με τις «αλήθειες» τους υπό τον μανδύα του χιούμορ, όχι;

«Εννοείται, αλλά εγώ τουλάχιστον δεν παίζω πιστεύοντας ότι είμαι αυθεντία, εγώ δε λέω στους άλλους ποιο είναι το σωστό. Λέω τι βλέπω, τι παρατηρώ και τι είναι το σωστό για μένα. Εσύ την ώρα που μιλάω μπορεί να γελάς και παράλληλα να έχεις και τα επιχειρήματά σου. Λες την άποψή σου και καλό να είναι να φαίνεται αστεία αυτή, stand-up κάνουμε», λέει πρώτος ο Σίλας.

«Νομίζω ότι συμφωνώ», συνεχίζει η Λίλα. «Είναι μια φράση που έχει πει ο Όσκαρ Γουάιλντ, ‘αν θες να πεις στους ανθρώπους την αλήθεια, κάνε τους να γελάσουν αλλιώς θα σε σκοτώσουν’. Εντάξει, τη δικιά σου αλήθεια τους λες. Σε πολλές περιπτώσεις βέβαια, εγώ επιμένω, για να γελάσει ο άλλος κάπως πρέπει να ταυτιστεί. Νομίζω δηλαδή ότι για να γελάσει κάποιος πρέπει να βρει αλήθεια σε αυτό το πράγμα, άρα για να βρει αλήθεια λογικά και αυτός το πιστεύει κατά βάθος και ας μη θέλει να το παραδεχθεί».

«Είναι αυτή η ευστοχία που λέμε, δηλαδή την αλήθεια λες, αλλά είναι και ο τρόπος που τη λες», συμπληρώνει ο Σίλας.

Μήπως τελικά είναι από τους λίγους στην ελληνική δημόσια σφαίρα που δεν θεωρούν εαυτούς αυθεντία; «Δεν ξέρω. Στην ελληνική πολιτική σκηνή και στην πραγματικότητα στην ελληνική κοινωνία υπάρχουν πολλοί που θεωρούν τον εαυτό τους αυθεντία, αλλά και πολλοί μιλούν με την πεποίθηση ότι εκφράζουν τις απόψεις τους και τον εαυτό τους και μέχρις εκεί. Έχει και πολλούς με υπερεγώ, αλλά εντάξει, έχει απ’ όλα δηλαδή, δεν είμαι ο μόνος, αλίμονο».

Από όλα αυτά βέβαια το πιο σημαντικό είναι ότι ο Σίλας Σεραφείμ και η Λίλα ‘Τρου Στόρι’ θα βρίσκονται μεταξύ ημών στη Βρετανία αρκετά σύντομα. «Εγώ το περιμένω πώς και πώς γιατί έχω και καιρό να ταξιδέψω και έχω φτιαχτεί με την ιδέα», λέει πρώτη η κυρία της παρέας. «Η αλήθεια είναι βέβαια», προσθέτει, «ότι με κάτι βόμβες που ακούς από δω κι από κει, με όλα αυτά τα γεγονότα είναι λίγο…» – «Φτιάχτηκε, τα έκανε πάνω της…», γελάει ο Σίλας.

«Εντάξει ρε παιδιά, όσο και να θέλουμε να λέμε ότι δε φοβόμαστε… ναι η ζωή συνεχίζεται αλλά προσωπικά φοβάμαι παιδιά, λίγο έχω σκιαχτεί», δικαιολογείται η Λίλα. Ο Σίλας ατρόμητος – σχεδόν: «Αντί να φοβάται ότι δε θα γελάσει ο κόσμος, φοβάται το αεροπλάνο».

«Κατά τα άλλα όμως το περιμένουμε πώς και πώς», επαναφέρει την τάξη η Λίλα ‘Τρου Στόρι’. «Και εγώ το περιμένω πια, αν και ξέρω ότι θα είναι λίγο κουραστικό, τρεις πόλεις σε τρεις μέρες», λέει εν τέλει και ο Σίλας. «Από τη στιγμή που το κάνουμε θέλω τουλάχιστον να είναι καλό και να το ευχαριστηθούμε, κυρίως το κοινό δηλαδή, αλλά και εμείς – διότι αν ευχαριστηθεί το κοινό και πάει καλά και εμείς θα είμαστε ικανοποιημένοι.

»Οπότε κανονίστε να είστε εκεί και να περάσουμε καλά, αλλιώς  θα βάλω εγώ τη βόμβα!»

About Thanasis Gavos

Leave a comment

Subscribe

 I accept the privacy policy.

Calendar of Events

 June 2017
MTWTFSS
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012

Support our Sponsors